Woeaaaaaaaahhhhhh

20 augustus 2014 - We Island, Indonesië

De onderwaterwereld...

Die is natuurlijk zo wonderlijk; als je boven de zeeoppervlakte zwemt, heb je geen flauw idee hoeveel moois er onder je zwemt en je hoeft alleen maar een brilletje op te zetten en een buis in je mond te doen en rond te dobberen.
Bij de Floreseilanden hebben we gesnorkeld met Varsha, een Engelse vrouw,die al 10 jaar duikt.
Zij wees ons op een aantal vissen, waaronder de Triggerfish.
Voor deze vis moet je dus uitkijken, zei ze, want wanneer je erboven zwemt en haar cirkeltjes ziet draaien, dan beschermt zij haar eitjes en als je te dichtbij komt valt ze je aan en kan ze gemeen bijten, waardoor je toch maar snel naar de doc of het ziekenhuis kan gaan.
Ze wees hem aan, maar er waren zoveel vissen,dat ik de Triggerfish voor een ander heb gehouden..ja, hij is geel, zei ze, maar nee...hij is veeeeel groter.
Dus nog steeds weten we niet voor welke vis we bang moeten zijn.
Hier zwemmen ze ook in allerlei soorten,maten,groot,klein,de mooiste kleuren, single of in scholen, teveel moois om te beschrijven.
Elke dag huren we een snorkelset en springen we met gemak het water in om boven koraal en rotspartijen te hangen,waar allerlei vis in verdwijnt en tevoorschijn komt.
Omdat de zee hier echt kristalhelder is, kan je echt heel diep kijken en zie je zelfs kruipvissen gaan.
Het leukste is boven een rotspartij hangen en niets doen en alleen maar kijken en meedobberen tussen de vissen.
Ergens tussen een spannend gat zat een reuzekreeft met enorme staketseldingen ??,die wel zo'n 80 cm uitstaken en ook nog eens bewogen....en dan die ogen, die de hoek omkeken..beetje creepy...
En dan opeens een hele grote gele vis die alle vissen in de buurt wegjoeg.
Heel interessant vond de ander en bleef erboven hangen, totdat de enge vis de aanval heeeeeel snel inzette.
De ander flipperende zo snel mogelijk weg als zij kon....en riep...hellllupppp, want opeens kon dit misschien de Triggerfish zijn, toch??
De vis ,die de ene een beetje angstaanjagend vindt,maar de ander interessant is heel erg lang en dun,doorschijnend met een soort lange priksnavelsnuit....en soort mesvis.....In het water zwemt deze heel langzaam, blijft vaak hangen op dezelfde plek....nu weten we waarom...het is een jager.
We waren getuige van een moord.....

1. Henny van der Waal:
    20 augustus 2014
    Ik ben jaloers op jullie!! Ik kan ook gewoon een hele tijd boven een rif hangen en genieten van al dat moois.