Torajaland

9 september 2016 - Rantepao, Indonesië

Donderdag 8 september...hoofdstuk 1
Voor zo'n dag als vandaag zijn haast geen woorden om het te beschrijven.
We begonnen de dag met een tip van iemand voor een zeer goede gids.
Johnny ( heet zo,omdat hij in june ( juni) is geboren,en zijn niet geschoolde moeder misschien zou vergeten wanneer hij geboren was..) is een leuke, zeer ervaren, uit het Torajaland afkomstig lieve, zorgzame gids met heel veel kennis over echt van alles en een werkelijk fantastische verhalenverteller.
Een lot uit de loterij!!!
Hij heeft ons vandaag al zoveel laten zien en ons zoveel laten ervaren, dat we deze dagen maar gaan opdelen in hoofdstukjes, omdat het anders zonde zou zijn .

Hier een gepikt algemeen stukje van internet met wat extra info van mijn kant over Toraja...

Toraja volk
De Toraja’s zijn ongetwijfeld de meest mysterieuze en tot de verbeelding sprekende bewoners van Sulawesi. Deze etnische bevolking hangt grotendeels het christelijke geloof aan, vermengd met sterk animistische rituelen. De Toraja’s hebben een geheel eigen architectuur en hun tongkonan huizen zijn met prachtig houtsnijwerk versierd. De daken lijken op omgekeerde zadeltassen of schepen, maar kunnen ook als buffelhorens gezien worden. Hun gastvrijheid is ontroerend, maar ze zijn boven alles wereldberoemd om hun bijzondere eeuwenoude dodencultuur. Het bijwonen van een begrafenis is dan ook een religieus spektakel. De toegang tot Torajaland, ‘Het land van de eeuwige koningen’, wordt gekenmerkt door een poort gebouwd in de traditionele vorm van een boot. De weg loopt door de bergen van Kandora naar Gandang, waar volgens de Toraja mythologie de hemelse wezens neerdaalden uit de hemel.

Traditionele huizen
De prachtige originele tongkonan huizen zijn versierd met vele verschillende symbolen, zoals buffelhoorns, die getuigen van de vele offers gedurende dodenceremonies. De tongkonan huizen dienen ook als symbool van hun verbondenheid met voorouderlijke grond. De huizen worden zonder spijkers gemaakt en kunnen soms al honderden jaren oud zijn. De status van de bewoners kan aan de buitenkant van het huis worden afgelezen.
Elk huis heeft standaard 3 kamers. Vroeger hadden ze een keuken binnen, maar ivm gevaar voor brand kookt iedereen  nu buiten.
Douche en toilet eveneens buiten.
Bij de tongkonan huizen staan ook kleinere versies ( Alang), die gebruikt worden als rijstschuren voor eigen opslag.
De bouw  van een tongkonan duurt een half jaar met een mannetje of 7 en het houtsnijwerk en schildering nog eens 2 maanden.
Er wordt altijd in de traditionele kleuren geschilderd: wit staat voor botten, rood voor bloed, geel voor de zon en zwart voor het donker.
De 4 elementen ( aarde, lucht, water en vuur) worden er ook in verwerkt.
Al met al een waar kunststuk en elk huis ziet er weer anders uit.