Neem even de tijd.......

1 augustus 2014 - Ubud, Indonesië

De priester is nog maar 2 maanden dood.
Een gewone man wordt eerst begraven en er gaat een tijdje overheen( soms wel 3 jaar!!)voordat hij gecremeerd wordt.
Bij de priester is het een ander verhaal, want hij is heilig....hij wordt op een ,door andere priesters uitgerekende 'goede dag' gecremeerd en dat is vandaag.
Wij zijn blij met de dode man, want zoiets hadden we anders nooit meegemaakt,toch?
Ons super hotel heeft weer voor vervoer gezorgd en niet alleen dat,we krijgen een mannetje van hun mee,die ons niet alleen afzet, maar ook bij ons blijft om het hele ritueel uit te leggen..
Er zijn vandaag 2 crematies ,de priester en een oude vrouw .
De ceremonie gaat als volgt....de kist van de priester gaat via een grote trap een prachtig uit hout gemaakte ,mooi versierde toren op, die op een bamboe vlonder staat en door de straten wordt gedragen door wel minstens 50 sterke mannen in een sarong met een zwart t-shirt erop,waarop staat: crematie ( zagen ook een Harley davidson en rock cafe ertussen...)
Vooraan rijdt de brandweer om de sterke mannen nat te houden, want kracht is hier vereist en dan die hitte...daarachter de immens grote witte stier op een vlonder gedragen door meer dan 60 stoere mannen( daar gaat later het lijk in)..daartussen speelt een speciaal lopend gamelanorkest, dat ervoor moet zorgen dat de dragers energie krijgen en als begeleiding van de ziel naar een volgende dimensie en vervolgens de familieleden,die offers meedragen.
Op elk kruispunt wordt de toren 3 x omgedraaid, zodat de ziel in verwarring raakt, want hij moet niet terug naar zijn lichaam kunnen.
Eer dat de hele boel bij het grote veld is aangekomen ( de grote witte stier, de toren met de kist van de priester,orkest,familie,de kleinere zwarte stier ( voor de vrouw) de toren met de kist van de vrouw, orkestje en familie zijn we ongeveer 2 uur verder.
Daar wacht een grote stellage, waar de vlonder met de stier ingedragen wordt, wordt er van bamboe een stelling omheen gebouwd, zodat de bovenkant van de stier eraf gezaagd kan worden, zodat het in lappen gehulde lichaam er in kan
Vervolgens nog een ritueel, deksel erop en daarna de fik erin.....
Het brandt heel snel, en het as valt vervolgend op de vlonder waar aarde op gedaan is, zodat ze precies weten wat ze later in een kistje moeten doen.
De toren wordt ontmanteld( vogeltje mag uit zijn kooitje wegvliegen, het bewusteloze kuikentje wat aan 1 pootje was opgehangen wordt gereanimeerd, het gegrilde speenvarkentje aan een stok was opeens weg), en wordt later ook in brand gestoken.
Na nog meer rituelen wordt uiteindelijk het kistje met as in een kokosnoot gestopt en de zee in gedragen...

Heel indrukwekkend....dat snappen jullie wel....

1. Henny van der Waal:
    1 augustus 2014
    Nou, wat een spektakel. Wij hadden in Bali ook een crematie gezien, maar dat haalt het niet bij dit!
  2. Marijke:
    3 augustus 2014
    Het lezen van het verhaal gaat gelukkig sneller dan het ritueel.
    Het lijkt mij heel indrukwekkend, zoiets zou bij ons over de top zijn. Ze zien je aankomen, hihi.