De zwarte makaken

6 september 2016 - Makassar, Indonesië

Zondag :De zwarte makaken

In Ubud vonden we het al hartstikke leuk in Monkey Forest, maar dat is niks vergeleken bij wat we hier zagen.
Hier kom je 's morgens  om 6 uur het park in ( 5:30 opstaan wordt routine) en als je een tijdje het bos inloopt, zie je opeens het speelterrein van een grote groep zwarte makaken ( groep  wordt Rambo 1 genoemd). Overal  slingeren de apen om je heen, rennen ze achter elkaar aan, klimmen in bomen, vallen soms met tak en al naar  beneden,.schommelen of halen rare kunsten uit op zoek naar  eten.
Het verschil met monkey forest is dat de apen hier niet gevoerd mogen worden. Daar wel, ze weten dat de toeristen eten bij zich hebben, worden alsmaar brutaler, jatten en vallen soms zelfs aan ... De makaken hier zijn de aanwezigheid van mensen op gepaste afstand gewend en gedragen zich verder heel natuurlijk in hun eigen leefgebied.
Ze komen ook heel dichtbij, maar niet te.. en zijn niet agressief.
Het is werkelijk een feest om hier tussen te zijn, te zitten, te lopen....je komt ogen tekort...overal gebeurt er wel wat ...en de geluiden die ze maken en de krakende takken en de vallende bladeren als ze in de bomen klimmen.
Zoekend 's morgens  naar voedsel trekken ze het bos door, maar blijven wel in hun eigen territorium..want er zijn nog 2 andere groepen.
Op de terugweg ,7 uur later , kwamen we makaken groep Rambo 2 tegen.
Tuurlijk weer lange stop en toen gebeurde er iets leuks.
Om in het bos te lopen is het toch wel handig om een goeie stok bij je te hebben ivm klimmen, dalen, boomstammen waar je overheen moet, paadjes maken etc.
Toen F. van een aantal apen genoot, kwam er opeens eentje heel erg dichtbij .
Ze had hem in het vizier ( want je weet maar nooit) toen er opeens een andere aap kwam, die aan haar broek trok. F. haalde de stok tevoorschijn ( want je weet maar nooit) en opeens begon aap heel hard de stok weg te trekken.
Aapje 1 kwam  erbij en weg was  wandelstok. Allebei aan een eind trekkend wedstrijdje doen wie er de sterkste was...
Wat blijkt: als iemand een stok heeft, proberen ze die snel af te pakken ivm gevaar...

1. Cora:
    6 september 2016
    Fijn dat jullie weer in de lucht zijn....dikke kus uit Dordt. Hier trouwens nog heerlijk weer, maar geen apen!
  2. Lammie en Bert:
    6 september 2016
    Fijn dat jullie weer in de lucht zijn! We hebben weer zitten genieten van jullie verhalen over al jullie belevenissen! Veel plezier!!
  3. Jacintha:
    6 september 2016
    slimme beestjes die Makaken. Een klap met een stok wil je niet krijgen.
  4. Marijke:
    Prachtig verhaal.