Vrijdag....

22 augustus 2014 - We Island, Indonesië

Ons laatste dagje ...we willen zorgen dat we voor de Chinezen aan de overkant zijn, want we willen helemaal niet zien hoe ze de vissen voeren...hier later meer over, en hoe ze op alle koralen staan om foto's te maken of met tientallen tegelijk voor je gaan drijven, terwijl hun zwemvest naar hun hoofd is gestegen ...lijkt wel een opblaaskussen met een hoofdje ...en ze komen zelfs geen centimeter vooruit....net goed....
Zien hoe ze snorkelles krijgen is ook een hoofdstuk apart, laat ik het er maar op houden dat ze moed hebben en dat ik vind dat ze een certificaat moeten krijgen voor dapperheid..
En dan dat voeren...ze gaan met een zakje geel het water in ...komen de vissen op af natuurlijk die dan denken dat iedereen voer bij zich heeft...het zakje zie je later als je pech hebt in het water drijven...
Neeeeee, dat willen we dus allemaal niet en daarom maar voor 9 uur naar de overkant.
Daar stap je direct van het strand ipv een steiger het aquarium binnen...
Het mooiste is stilliggen totdat de vissen rondom je heen zwemmen en je zelfs raken...dan ben je oog in oog met honderden vissen....de nieuwsgierigste zijn de geel,wit,zwart gestreepten, die zwemmen bijna helemaal tegen je aan...
Daarna komen de donkerblauwen, iets schuwer, maar als ze denken dat je een Chinees bent worden ze zelfs een beetje brutaal, eentje durfde zelfs te bijten...
De mooiste vis blijft toch echt de grote regenboogvis in turqouise,blauw, groen en een beetje paars ....die zijn zo groot en zwemmen zo mooi en als ze van de rotsen eten hoor je krgggg krgggg...
De octopus is ook heel bijzonder, die kan zich overal tussenwringen, opvallend zijn ook de bruinbeige grote vrij ronde platte vissen, die op elkaar aan het wachten zijn, alsof ze pas vertrekken als iedereen er is....ze hangen volkomen stil in een hele grote tros bij elkaar,er sluiten er steeds meer aan en opeens vertrekt de grote tros langzaam vooruit en blijft een stukje verder weer wachten bij de volgende halte...
De vrij grote blauwgele vissen worden neon als de zon erop schijnt, dan heb je de kleine nemo's, de zeekomkommers,de maanvissen, de moordenaars, de gespikkelden , de gestreepten, de geblokten, de plofvis, de koffervis, de kleintjes, de grotere, de grootsten in alle mogelijke kleuren en ga zo maar door.Wat denk je van al die verschillende koralen in de gekste vormen en groottes, maar ..........ook 2 autowrakken, een fitnessapparaat en een brommer...allemaal begroeid met alg....
We zorgen dat we de hele dag in het water kunnen blijven om al dat moois te zien en aan het eind van de dag bellen we of we opgehaald kunnen worden .....

Het is vrijdag...moskeedag, dus dan varen we pas om 13:30 naar de overkant, mogen niet eerder....kunnen we toch wel mooie onderwaterfoto's maken, want we hebben een camera gehuurd...leuk toch??