Wat is het verschil tussen een dokter en een medicijnman?

20 juli 2014 - Ubud, Indonesië

Jawel...geprobeerd..
Bij de eerste ( 24 uurs service )kom je in een gewone ruimte( kan ook een inloop van een reisbureau zijn ,maar dan met de foto van doc en zijn personeel) met een hele hoge balie, waarachter toch een receptioniste verstopt zit, die je copie van een copie laat invullen, voor al je gegevens en reden van komst.
Vervolgens staat er naast de banken voor de eventuele patiënten in die ruimte ook een stoel, waarop je mag zitten om je bloeddruk te laten meten....zo'n oud iets kennen we natuurlijk niet meer...het enige moderne eraan is dat ze het zelf niet met de mond op hoeven te blazen en terwijl je aan een schuimrubber vacuüm koker ligt krijg je nog snel een thermometer onder je je oksel gestopt en dat allemaal door weer zo'n mooi meisje met een stralende glimlach uitgevoerd.
Dan mag je naar een ander kamertje met 2 gammele bedjes met een niet passend gordijntje eromheen, waar je op mag plaatsnemen totdat de dokter verschijnt.
Ook zo'n alleraardigst mannetje die de klacht erg serieus neemt.Hij pakt zelfs zijn zaklantaarn erbij, legt alles zo precies uit en nog wel 3 x dat je daar nooit je vraagtekens over zult hebben.
Dan komt het mooie meisje met verschillende sopjes op een zilver dienblaadje terug en maakt de apenbeet met een enorm geduld schoon om daarna met dezelfde precisie en voorzichtigheid er betadine op te doen.
Dokter komt daarna nog ong. 4 x langs voor de zekerheid om te laten zien ,dat alles volgens het boekje verloopt.
Als het klaar is en je vraagt of ze de taxi van het hotel willen bellen wordt er geantwoord: 'nee, u wordt door ons thuisgebracht...we hebben een eigen chauffeur....'

Nu bij de medicijnman.
Bij zijn huis zitten vrouwen offerandes te maken en bereiden mannen in grote kookpotten voedsel voor voor de ceremonie van vanmiddag.
Naast zijn huis is een soort hele grote veranda met rieten matten en kleden erop.
De man himself is van koninklijke afkomst en is een zeer oude wijze , bekend in Bali.Hij loopt natuurlijk op blote voeten en ziet er wel heilig en indrukwekkend uit met hele vrolijke pretoogjes.
In het kort hoe zoiets gaat....hij voelt aan hoofd en voet en prikt steeds met een venijnig stokje op acupunctuur punten...op plekken waar het behoorlijk zeer doet, heb je een problem...hij vertelt welke.
Wat hij dan doet, ziet er wat vaag uit , maar daarna zijn die pijnplekken wel weg als hij weer met dat nare stokje prikt.
Vervolgens doet hij een gebed met indrukwekkende bewegingen, waarna de sessie is afgelopen.
In de offerande, gemaakt door de vrouw van de chauffeur, stop je wat geld ,je neemt afscheid en loopt weer terug langs de vlechtende vrouwen en het heerlijk ruikende eten....

1. Monique kuijt:
    23 juli 2014
    Wel goed dat je er naar hebt laten kijken.
    Wij zitten nu op onze "luie reet"in Italië en proberen een beetje bij te komen van drie dagen in de auto zitten. Erg vermoeiend!!