Ritueel

10 september 2016 - Rantepao, Indonesië

Vrijdag 9 september hoofdstuk 2

Het ritueel.
Toraja's geloven maar in 1 leven.
Je kan zien aan de huizen of een familie zeer welgesteld is, want er hangen buffelhorens aan de Tongkonan.
Bij elke begrafenis nl worden buffels geofferd. Hoe rijker een familie is hoe meer buffels er aan moeten geloven ( soms wel honderd!!!)
Buffels worden hier uitstekend verzorgd, want er staat ( geloven ze ) een belangrijke taak op hen te wachten.
Bij de eerste begrafenis blijft de dode in het huis liggen..ze worden ingespoten met formaline en worden vervolgens behandeld alsof ze ziek zijn. Ze krijgen 3 per dag eten en drinken en dit duurt totdat de familie weet wanneer de officiële begrafenis plaats vindt ( dit kan jaren duren).
Als de officiële begrafenis ( de tweede) plaatsvindt, worden de  buffels geslacht.
Het verhaal vertelt dat de dode een lange reis tegemoet gaat..Hij moet heel ver wandelen over bergen en rivieren om bij Puya te komen.
Als hij moe wordt, neemt de buffel hem op de rug en als de buffel moe wordt, neemt de volgende het over.
Zo hoeft de dode niet zo lang en ver te lopen.
Bij alle geslachte buffalo's worden de horens er af gehaald en opgehangen aan het huis.
Hoe rijker een familie hoe meer varkens er ook geofferd worden ...soms wel veel meer dan 100.
Varkens wijzen nl de weg om bij Puya te komen, omdat ze erg intelligent zijn...buffels niet zo....
Aan het eind van de ceremonie ( kan tot wel 5 tot 7 dagen duren) wordt alles lekker opgegeten door de hele gemeenschap en krijgen de wat minder bedeelden stukken vlees mee naar huis.
Er waren best wel wat begrafenissen die we mochten bijwonen, maar wij wilden dit absoluut niet!!!
Zelfs konden we, als we wilden, naar een 5 jaar geleden overleden vrouw kijken in een houten kist...die nog begraven moet worden.
Klonk aantrekkelijk, maar hadden hier geen tijd voor...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jetty:
    10 september 2016
    Mijn moedertje zei altijd: ieder mens is anders! Daar is dit ritueel een mooi voorbeeld van! Hoe anders gaan wij met de doden om!
    Wanneer is het tijd voor de 2e begrafenis? Krijgen ze een teken ?
    Wel heel boeiend!
    Dank jullie wel voor de verhalen!
    Groetjes en geniet!
  2. Geeske:
    10 september 2016
    Bij ons moet het vaak veel te snel maar om nou jaren te wachten!?
  3. Marijke:
    11 september 2016
    Ik moet er niet aan denken om mijn vader of moeder zo lang in huis te hebben staan.
    Heel apart.
  4. Monique:
    11 september 2016
    Daar hebben die mensen een hele dagtaak aan! En dat soms jarenlang. Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen! Wel mooi al die rituelen en tradities.