Graven

10 september 2016 - Rantepao, Indonesië

Vrijdag 9 sept.  Wederom 2 hoofdstukjes...Dit is de eerste...

Graven.
Vanmorgen om 8 uur hadden we al spektakel. De gids zei dat we hem snel moesten volgen achter hutjes langs naast de rivier ( t.o ons hotel), want er dreef een lijk in het water van een al 2 dagen vermiste student van 18 jaar.
We moesten langs rare paadjes, langs varkens in donkere hokken die tekeer gingen als we langsliepen en kregen zicht op het gebeuren.
Een bootje met een stuk of 12 jongens eromheen haalde de jongen keurig uit het water met een sarong. Daarna werd hij in het bootje gelegd, zijn hoofd eveneens keurig bedekt en teruggevaren richting onze kant. Toen wij terug naar de auto gingen liep het hele dorp uit, waren opeens alle stalletjes onbemand, rende de politie voorbij en vertrokken wij .
Leuk bruggetje naar het volgende avontuur: wij gingen naar de oudste rotsgraven in Toraja ( 900 jaar oud..). Alle doden werden toen in houten kisten in de rotsen begraven in de vorm van buffels, varkens of boten en aan de rotsen gehangen .
Je begrijpt al dat er nog maar weinig van over is, alles is naar beneden gekomen en overal om je heen zie je oude vergane kisten op elkaar, over elkaar met honderden schedels, botten ...tis 1 grote bende. Je moet klimmen over rotsen, uitkijken dat je niet op botten staat, schedels met af en toe nog tanden erin.
Sommigen zijn gezellig naast elkaar gestapeld, anderen liggen stiekem verstopt op de loer.....
Prachtige plaatjes.... Kon er geen genoeg van krijgen...
Bij de rotsgraven kan je soms nog oude kisten aan de rotswand zien hangen....de zg. hanging graves... bij sommigen zie je nog de oude Tau Tau poppen, poppen die lijken op de overledenen, gekleed en al, zodat je kunt zien wie er begraven is.
Recenter zijn de uitgehouwen steengraven, die nog steeds gemaakt worden.
Wij zagen dat er 1 gemaakt werd.
Moet je je voorstellen: 5 tot 7 mannetjes zijn 5 maanden tot een jaar bezig  met het uithakken  van een familiegraf. Met een hele lange zelfgemaakte bamboe ladder klimmen ze naar een hoge plek in de rotsen en zijn er de hele dag aan het hakken met hamer en beitel in graniet!!!
Niet te geloven he?

In een volgend hoofdstukje leg ik het ritueel uit...