Makare

15 juli 2014 - Ubud, Indonesië

Van internet geplukt...
De bewoners van Tenganan in Oost-Bali houden er bijzondere rituelen op na.Ergens in juni of juli wordt het Usaba Sambahfeest gehouden.
Het feest duurt een maand.Het absolute hoogtepunt is het 'Makare' ,waarbij mannen en kinderen elkaar met doornige pandanbladeren slaan.
Tot bloedens toe,want dat is verplicht,al proberen ze met rotanschilden de aanvallen van de ander af te weren.
En dat alles onder de kenmerkende tonen van 'gamelan selunding'-muziek.
Als het gevecht is afgelopen worden de wonden verzorgd met azijn en koenjit, wat aan de gezichten te zien behoorlijk pijnlijk is.

Toevallig dat we er over gelezen hadden, anders waren we er nooit terechtgekomen.
Met een taxi zijn we naar het hele kleine dorpje gebracht, waar het feest al in volle gang was.
Mooi geklede locals die allemaal offers op hun hoofd droegen( prachtige stellages van fruit) die vervolgens op een hoog podium werden gezet.
Aangrenzend een ander lager podium, waar iedereen omheen kon zitten om het grote spektakel te zien.
Op de zanderige paadjes ernaartoe zaten mannen op de grond te gokken ....wij hebben ook nog ingezet....geld ipv sigaretten...en nee...niet gewonnen( we snapten er natuurlijk helemaal niets van...),verkochten vrouwen eten,scharrelden kinderen ,honden en kippen rond en overal kanonnen van camera's van pers ,fotografen en toeristen.
Eenmaal een hele goede plaats bemachtigd,konden we een ceremonie voor de dorpsgenoten volgen.
Dan waren er ook nog 9 opgemaakte jongens in de leeftijd van 13,14,jaar ( leken wel prinsjes!)die ingewijd gingen worden .....ook een ritueel dat in etappes wordt uitgevoerd. Nog 1 volle maan, daarna behoren ze niet meer tot de kinderen ,maar tot de club van ongetrouwde jongens.........
Dan de Makare.....we hebben er een filmpje gemaakt voor diegenen die het kunnen openen, want dit is haast niet te beschrijven.
Tientallen jongens en mannen (hadden zich al ingedronken....)zitten klaar met pandanbladeren om het spel aan te gaan.
Er staan scheidsrechters bij ,die kijken of alles gezellig en goed volgens de regels verloopt.
Het lijkt wel worstelen met ruggenscrub.....
Zodra er een beetje bloed zichtbaar wordt, staakt het spel en gaan de vrienden lachend uit elkaar....het is 1 vrolijke boel en binnen een minuut is het partijtje al afgelopen.
Het is enorm grappig om naar te kijken, het publiek joelt,schaterlacht en de jongens/ mannen maken er een schouwspel van...
En het blijft maar doorgaan....sommigen gaan wel 4 x ....dan zie je de striemen op de ruggen al dan niet met koenjit ingesmeerd..
We hebben er zeker wel anderhalf uur naar gekeken en er leek nog steeds geen eind aan te komen.
We zijn uiteindelijk maar weggegaan( we moesten nog teruglopen=dik half uur, daarna nog anderhalf uur terug naar Ubud), zodat we het einde gemist hebben met wel 100 prachtige danseresjes.....

1. Monique kuijt:
    15 juli 2014
    Weer een ervaring rijker!!!! Prachtige foto's,allemaal van jullie??? Vanavond de musical van groep 8 en dan is het bijna......................vakantie voor ons!
  2. Marjan:
    16 juli 2014