Dit was gisteren...leuker dan een reisdagverslag vandaag...

16 augustus 2014 - Banda Aceh, Indonesië

De gouden gids

Vroeg op,want vandaag de jungle in.programma wordt omgegooid...maar goed ook, want klim omhoog is erg pittig,dit na inschatting van onze gids nav ons startpraatje gisteren.
Eerst de trekking van 3 uur, daarna eventueel nog naar voederplaats,waar normaal gesproken sommige orang oetangs naar toe gaan, maar omdat er erg veel vruchten zijn nu, worden er eigenlijk niet veel gezien.
Onze gids denkt mee, voelt mee, draagt oplossingen aan (draagt ook de rugzak), kiest de juiste paadjes, regelt vriend,die vooruit gaat om de orangs te spotten, regelt zomaar opeens uit nowhere een goeie stok,die je wel nodig hebt om al die hellingen,boomstronken,glibberige weggetjes,rotsen,stenen te trotseren.
Een gids,die ziet dat je op apegapen ligt ivm warmte en zuurstofgebrek en je wind toewappert,vervolgens in je ogen kijkt en zijn shirt uittrekt en nog eens 5 minuten koelte toe waait
Een gids,die water over je heen gooit,als je scheel begint te kijken.
Een gids,die je alles vertelt over de jungle, over de apen, die bananen bij zich heeft om in stukjes aan de boom te plakken, zodat je van dichtbij mooie foto's kunt maken.i
Een gids, die alle tijd voor je neemt, maakt niet uit hoe vaak je wil stoppen.
Een gids,die je omhoog trekt, als de te steile kleilaag veel te glibberig is, en die je aan de hand mee naar beneden neemt, omdat anders de glij- en valpartijen enorm kunnen zijn.
Een gids die ervoor zorgt dat je tot de eerste orang oetangspotters van de ochtend hoort en zo gaat staan, dat je het nest,hoog in de boom,kunt zien en vervolgens ook moeder en baby.
Een gids,die zorgt dat je nog gibbons ziet en makake aapjes en Thomas Leaf aapjes.
Kortom.....wat een geweldige trekking!!

1. Cora:
    16 augustus 2014
    Moeten jullie wel weer naar huis? Hier wil je toch blijven?